fbpx
    • Musea

      Twente heeft véél meer musea dan u denkt. Ervaar het rijke textielverleden, het boerenleven, techniek of natuur. Bewonder kunst-van-alle-tijden. En leef je uit in bijzondere workshops. Een aanrader voor jong en oud.

    • MUSEUM BUURTSPOORWEG ALS UNIEKE LOCATIE

      MUSEUM BUURTSPOORWEG ALS UNIEKE LOCATIE

      Steeds meer groepen en bedrijven weten Museum Buurtspoorweg te vinden als bijzondere locatie voor evenementen of een zakelijke bijeenkomst, waarbij het nuttige met het aangename wordt gecombineerd. Zo zijn er de afgelopen maanden heel wat bijzondere ritten uitgevoerd voor heel uiteenlopende groepen.

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Grote Straat krijgt publiekstrekker met Stedelijk Museum Almelo

      Het Stedelijk Museum Almelo krijgt een ruimer en representatief onderdak: het Hofkeshuis uit 1775 aan de Grotestraat Noord. Dinsdag 30 mei heeft de gemeenteraad van Almelo ingestemd met het voorstel van wethouder Jan Martin van Rees om dit monumentale pand in classicistische stijl aan te kopen en te verhuren aan het museum.

      Thematentoonstelling “Met vallen en opstaan”

      Thematentoonstelling “Met vallen en opstaan”

      Vorden-Kranenburg- Het jaar 2023 wordt voor het Heiligenbeeldenmuseum een heel bijzonder jaar, omdat dan het 25-jarig bestaan wordt gevierd. Op zaterdag 1 april opent het Heiligenbeeldenmuseum in Kranenburg haar deuren met een tentoonstelling die als thema heeft meegekregen: Met vallen en opstaan.

      Oog in Oog met de Wereld

      Oog in Oog met de Wereld

      Oog in Oog met de Wereld is een confronterende tentoonstelling. Eigenlijk staan we als toeschouwer net zo te kijk als de getoonde portretten. We zien uiteindelijk onszelf, als onderdeel van een onvolmaakte mensheid.

    • Theater

      Twente telt tal van podia, van intiem tot large, van overdekt tot open air. Trots zijn we op artiesten uit de streek die met muziek, cabaret, musical, toneel en revue op de planken staan. En net zo blij met optredens van (inter)nationale toppers. Komt dat zien!

    • Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Mathieu van Bellen soleert in Brahms’ Vioolconcert

      Met een programma vol romantiek en diepe emoties opent Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, het nieuwe concertseizoen. Gastdirigent Michal Nesterowicz leidt het orkest in de Vierde Symfonie van Tsjaikovski langs de belangrijkste thema’s uit het leven van de componist.

    • Kunst

      Kunst is een breed begrip. Eeuwenoud of modern, realistisch of abstract. Twente maakt het zichtbaar in musea, galerieën, (beelden)tuinen, in stad of dorp. Op Twentse bodem spelen zich kleurrijke kunstevents af. Laat u verrassen!

    • “Alegría (Joy), jewels” – het plezier van sieraden

      “Alegría (Joy), jewels” – het plezier van sieraden

      “Alegría” is de titel van een veelzijdige tentoonstelling met draagbare eigentijdse sieraden, gemaakt door 32 sieraadkunstenaars. De tentoonstelling is samengesteld door de Argentijns-Nederlandse sieraadontwerper Luis Acosta.

      Expositie Zicht op Almelo

      Expositie Zicht op Almelo

      In de tentoonstelling Zicht op Almelo toont het Stedelijk Museum Almelo historische werken van kunstenaars uit de eigen collectie en schilderijen, tekeningen en foto’s van hedendaagse Almelose kunstenaars. Een ieder geven ze een eigen visie op Almelo. Het geheel geeft een interessant en boeiend zicht op Almelo door de tijd heen.  

      Philip Vermeulen. Chasing The Dot

      Philip Vermeulen. Chasing The Dot

      Durf jij het aan? Laat je meevoeren in de wereld van Philip Vermeulen! Zijn werk is meer dan alleen maar iets om naar te kijken. Met geluid, licht en beweging brengen zijn grote, meeslepende installaties je zintuigen aan het wankelen. In zijn werk smelten wetenschap, technologie en kunst samen tot onvergetelijke sensaties.

      PLANETART ARCHIVES X Kees de Groot 1978-2003

      PLANETART ARCHIVES X Kees de Groot 1978-2003

      Activist, organisator en innovatieve kunstenaar, al deze drie termen zijn van toepassing op Kees de Groot (1956). Van 17 augustus t/m 3 november 2024 besteedt Rijksmuseum Twenthe aandacht aan deze veelzijdige kunstenaar met een overzichtstentoonstelling waarin zijn artistieke ontwikkeling van 1978-2003 wordt getoond.

      Henk Lamm, groot schilder op klein formaat

      Henk Lamm, groot schilder op klein formaat

      Dat je in de schilderkunst met heel kleine tekeningen en schilderijtjes  de aandacht op je kunt vestigen bewijst de schilder Henk Lamm (1908-1957) in de eerste helft van de vorige eeuw.

    • Cultuur

      Twente koestert zijn cultureel erfgoed. Het paasvuur, oogstfeest, boer’nbrufte, oude ambachten, we houden het levend. En onder elkaar spreken we graag dialect. Dat hoort bij onze identiteit. Die we overigens wél in een eigentijds jasje durven steken.

    • Creëer je eigen Zicht op Almelo

      Creëer je eigen Zicht op Almelo

      Als Stedelijk Museum Almelo nodigen we jou, Almeloër, uit om jouw zicht op Almelo te creëren op een houten plaatje. Dat mag met tekenen/ schilderen/ plakken/fotograferen/ borduren/ knutselen…. als het maar jouw zicht op Almelo verbeeldt.

      OPENING EUREGIO SPREEKWOORDENMUSEUM

      OPENING EUREGIO SPREEKWOORDENMUSEUM

      Femia Siero, directeur van het Erfgoed Centrum Achterhoek en Liemers (ECAL)opent op woensdag 9 oktober om 15.00 het digitale Euregio Spreekwoordenmuseum. Dit museum gaat over zin en onzin van dialectspreekwoorden uit het Euregiogebied (Drenthe, Twente, Achterhoek, Grafschaft Bentheim en West Münsterland).

      Emiel Muijderman ‘Morgen ligt de vis erin’

      Emiel Muijderman ‘Morgen ligt de vis erin’

      Fotogalerie Objektief nodigt u uit voor een tentoonstelling met het werk van Emiel Muijderman. De tentoonstelling is te zien van 20 november t/m 28 december 2024. De officiële opening zal plaatsvinden op zondag 17 november 2024 om 16.00 uur. U bent van harte welkom.

      Hof van Twente: kunst & cultuur in overvloed

      Hof van Twente: kunst & cultuur in overvloed

      Bij het Drawing Centre Diepenheim is tijd en ruimte om echt te kijken en met elkaar in gesprek te gaan. Tekenen is daarbij het middel dat dient om de wereld samen te ontdekken en beter te leren begrijpen. Kunstenaars uit binnen- en buitenland pakken hier de ruimte om te experimenteren.

      Ontdek de Achterhoek!

      Ontdek de Achterhoek!

      Bezoek eeuwenoude kastelen, toonaangevende musea en idyllische wijngaarden te midden van het alom geprezen coulisselandschap. De Achterhoek heeft het allemaal!

Door Henk Lassche

Het was zomer 2022 en ik keek uit het raam van mijn atelier aan de Twekkelerweg in Hengelo. Het was druk met auto’s en fietsers. Zo’n 115 jaar geleden was dit een rustige weg en liepen hier regelmatig twee schilders voorbij vanuit Hengelo richting zuidoost, onderweg naar een oude boerderij een paar kilometer verderop. Het waren Piet Mondriaan (Amersfoort 1872- New York 1944) en Albert Hulshoff-Pol( Hengelo 1883- Hilversum 1957) De één werd wereldberoemd, terwijl de ander genoegen nam met een leven als traditioneel landschapschilder. Ik ga me beperken tot Mondriaan, een prachtig voorbeeld hoe een schilder zich kan ontwikkelen. Vele malen was hij gespreksstof en heb ik eindeloos met mijn collega’s over zijn werk gediscussieerd.
Schilderen is het zoeken naar een eigen weg met verf. Je zou het ook een roeping kunnen noemen van een onbenoembare drang, waarbij deze onvoorwaarlijk is verbonden met hard werken en discipline. Een samengaan van scheppingsdrang en experiment. Daarnaast kun je niet zonder basiskennis van het materiaal, de techniek en kunsthistorie.
Zelf bezoek ik graag overzichtstentoonstellingen van oudere of overleden schilders om te zien welke schilderkunstige weg ze hebben bewandeld in hun leven. Wat is er te zien op de schilderijen, hoe is het geschilderd, welke betekenis heeft de verfmaterie en waarom zou de maker het op dat moment en op die wijze hebben geschilderd.
Terug naar de twee jonge mannen op de Twekkelerweg; zij waren op weg naar een eeuwenoude boerderij, welke eigendom was van het fabrikantenechtpaar Hulshoff-Pol, de ouders van Albert. De schilders gebruikten deze stee, gelegen op de plek waar nu de Wingerdstraat de Goudenregenstraat kruist in de wijk Veldwijk zuid in Hengelo, als onderkomen en atelier. Tijdens een bombardement door de geallieerden in 1945 werd de boerderij vernietigd.
Rondom deze plek zochten de twee hun onderwerpen, maar trokken ook verder Twente in. In 1907, 1908 werkten Albert en Piet hier regelmatig voor langere periode.
Over het werk van Piet Mondriaan zijn meters boeken vol geschreven en ook eindeloos veel theoriën op losgelaten. Ik las verschillende, maar ben als schilder toch meer een kijker. Ik moet plaatjes zien, liefst echte schilderijen, waarbij ik de verf en verfbehandeling kan zien, maar met reproducties kom ik ook een eind. Hoe Mondriaan van zijn Hollands impressionisme via een vorm van het luminisme, expressionisme en het kubisme groeide naar de abstracte schilder met primaire kleuren. Het mooie van zijn ontwikkeling als schilder is dat de verschillende periodes vrij logisch in elkaar overlopen.
Piet bracht het grootste deel van zijn jeugd door aan de Zonnebrink 4 in Winterswijk. Vanaf de jaren tachtig woonden hier Elizabeth en Jan Nijhuis. Elizabeth begon destijds op de benedenverdieping en het belendende pand galerie “Het Mondriaanhuis”, wat jarenlang een vooraanstaande galerie was. In 2013 is op deze plek het prachtige museum “Villa Mondriaan” verrezen.
Mondriaan was ongeveer 34 jaar toen hij regelmatig in Twente werkte. In 1892 geslaagd voor zijn examen docent tekenen, waarna hij voor twee jaar naar de Rijksacademie ging om daar aansluitend een jaar avondstudie te doen. Schilderen in het landschap leerde hij van zijn oom Frits Mondriaan ( Den Haag 1853- Rijswijk 1932), een goede landschapsschilder die veel in de natuur werkte. Al bij zijn eerste bezoek aan Twente had Piet een behoorlijk oeuvre van meer dan vijfhonderd schilderijen en tekeningen van stillevens, portretten, dorpsgezichten en landschappen. Landschappen met vlotte toets in bescheiden kleuren van het Hollands impressionisme/ Haagse school. In Hengelo ging hij op deze weg verder en zo ontstonden in zijn Twentse periode zo’n vijftig schilderijen en tekeningen.

 

Mondriaan was een harde werker wat, naar ik vermoed alles te maken had met zijn calvinistische basis. Als ervaringsdeskundige weet ik dat de levenshouding van veel protestanten vrij streng en serieus is. Geen feestbeesten, eenvoud, soberheid en een hoog arbeidsethos. Hun kerken zijn in vergelijking met die van de rooms katholieken sober en ontdaan van alle pracht en praal. Zo’n sobere start stempelt je en die raak je mijns insziens nooit meer kwijt. Ik denk dat we geen Mondriaan hadden gehad wanneer hij in een rooms-katholiek milieu was opgegroeid en zondags in een rijk gedecoreerde kerk had gezeten.
Zoals gezegd werkte hij hard in Twente en maakte soms verschillende versies van een onderwerp. Ook van de watermolen in Oele bestaan twee versies waarvan er één in 2012 is geveild bij het veilinghuis Christy’s. Er gebeurde echter ook iets in zijn Twentse landschappen wat voor iedere schilder een zeer belangrijk moment is. Hij ontdekte de kleur! Er ontstonden in die Twentse periode drie wereldberoemde schilderijen.
Het doek “Ven bij Saasveld”, wat ik zie als een meesterwerk aan het einde van zijn lange aanloopperiode. Daarna “De rode wolk” en”Bos bij Oele”. Van deze drie schilderijen bestaan voorstudies in de vorm van schetsen. De uiteindelijke werken zijn zeer waarschijnlijk in een atelier geschilderd. Het kan zijn in het atelier van de boerderij, maar het kan evengoed in zijn Amsterdamse atelier zijn geweest.
“De rode wolk” is een vlot opgezet schilderij waarbij weinig verf is gebruikt. Boven het landschap in een paar gedurfde streken oranje, de wolk.
Het schilderij “Bos bij Oele”, werd niet zoals vaak gedacht in Oele geschilderd, maar in Hengelo achter de boerderij. We zien veel grove dennen met daartussendoor zonlicht in het zuiden. Op de achtergrond tussen de bomen, verhogingen in het terrein, aangegeven door een golvende, geel geschilderde lijn. Zeer waarschijnlijk zijn dit de grafheuvels die ten zuiden van de boerderij lagen op deze plek, voordat in 1930 het Twentekanaal werd gegraven.

Kortom, schilderijen die een enorme sprong waren in de ontwikkeling van de schilder Mondriaan. Schilderijen, alle drie in het bezit van het Kunstmuseum Den Haag. Het is een aanrader dit museum te bezoeken en deze schilderijen met eigen ogen te gaan zien. Vergeet daarbij vooral niet de andere doeken van Mondriaan te bewonderen. Ik wens u daarbij veel kijkplezier en een heerlijke mijmering naar de ontstaansgeschiedenis.